Слухати ≠ чути: чотири навички, яких бракує вашим учням 

Уявіть собі таку ситуацію: Учні сидять, схилившись над аркушами. Трек увімкнено вже вдруге.

«Я взагалі нічого не зрозуміла!» — каже одна з ваших учнениць.
«Там було go shopping? Чи ghost something?» — перепитує інший учень.

Ви натискаєте «play» ще раз, і бачите знайому картину: замість того, щоб слухати історію, учні гарячково намагаються вловити кожне слово, ніби воно — ключ до порятунку.

Знайомо? Ми всі були в такій ситуації. Проблема не в тому, що учні «не слухають». Вона в тому, що слухання — це значно складніший процес, ніж здається. Останнім часом лінгвістичні дослідження показують, що його можна розділити на чотири ключові компоненти.

  1. Знання мови.
  1. Впізнавання звуків і слів.
  1. Розвиток автоматичного пригадування значень.
  1. Побудова розуміння тексту в цілому.

1. Знання мови

Чим більше словникового запасу та граматичних структур знають учні, тим легше їм буде слухати. Тобто, якщо учні знають лише 30 % слів — вони будуть розуміти значно менше, ніж ті, хто знає 80 %.

Поради:

  • Перед прослуховуванням дайте учням кілька ключових слів чи фраз із тексту — це не робить прослуховування легким, але дає точку опори.
  • Працюйте із «chunks» – наприклад: What are you doing [now]?I’m going to [place/action]. Це допомагає учням розпізнавати знайомі комбінації швидше.
  • Вибирайте лексику та фрази, які учні справді використовуватимуть у повсякденному спілкуванні.

Outcomes 3EIntermediate level

Лексичний вибір у серії Outcomes 3E визначається чіткими комунікативними цілями, заснованими на типових розмовах, які студенти хочуть вести.

2. Впізнавання звуків і слів

Навіть у повільному мовленні слова надходять до нас безперервним потоком звуків. Учням, які вивчають англійську, часто важко розділяти цей потік на окремі слова.

Приклади проблем, які часто виникають у учнів:

  • Звуки «зливаються»: наприклад, in the end може звучати як intheend.
  • Зміна форми слів у живій мові: ті ж слова можуть звучати зовсім інакше або бути частиною фрази, яку учень не розпізнає.
  • Додаткові слова чи звуки: «just», «basically», «sort of», «I mean», «um/er» — усе це відволікає, якщо учень не звик.

Поради:

  • Перед прослуховуванням виділіть ключові слова і покажіть їх у контексті, наприклад: end vs at the end of the roadsort out vs I’ll sort it out.
  • Дайте короткі «швидкі» уривки (fast speech extracts): 5-8 уривків із того ж аудіо, де учні працюють над впізнаванням слів-фраз і звуків.
  • Виконайте диктанти або вправи на звукознавство (наприклад, розрізнення bat / bet) — навіть короткі вправи допомагають.

3. Розвиток автоматичного пригадування значень

Навіть коли учні виявили слово, їм ще потрібно швидко пригадати його значення — якщо це займає у них забагато часу, то вони одразу втрачають подальшу частину тексту.

Поради:

  • Приділяйте більше уваги повторенням упродовж уроку. Учні мають чути слова і фрази багатьма способами — через прослуховування, через вправи до / після, через диктанти або короткі аудіо уривки.
  • Здавайте питання, щоб зрозуміти логіку дій учнів, наприклад: «Чому ти вибрав(ла) таку відповідь? Які слова ти почув(ла)?» замість того, щоб одразу говорити «правильно/неправильно». Це стимулює увагу до процесу і дає вам розуміння над якою лексикою варто попрацювати більше.
  • Додайте вправи на повторне прослуховування. Це і справді допоможе вашим учням. Ось декілька прикладів таких вправ:
  • Прослухати ще раз і записати нові слова, які почують.
  • Прослухати ще раз і задати питання, яке вони могли б поставити.
  • Прослухати ще раз і підняти руку, коли почують одне із заданих слів.

4. Побудова розуміння тексту в цілому

Коли учні вже впізнають слова і значення, їм потрібно з’єднати все в логічну розповідь: що відбувається, хто, коли, чому. Навіть якщо вони розуміють лише частину, вони можуть здогадуватись на основі контексту та свого досвіду — але це стає дієвим лише за умови, що є вже наявна лексична база і розпізнавання слів вже минулий етап.

Поради:

  • Перш ніж виконувати стандартне завдання після першого прослуховування, дайте учням час на обговорення в парах. Нехай поділяться один з одним, що вони зрозуміли, а що, можливо, пропустили.
  • Попросіть їх записати нотатки під час другого прослуховування. Потім прослухайте ще раз — нехай доповнять чи скоригують свої нотатки. При бажанні — прослухайте третій раз.
  • Іноді можна і відмовитись від формального завдання і просто сказати учням: «Прослухайте трек, запишіть нотатки, потім обговоримо». Це знижує тиск і дає більше простору для сприйняття аудіо-тексту.

Зрештою, у класі учні мають лише обмежені можливості для розвитку навичок слухання. Найбільший прогрес відбувається тоді, коли вони чують і використовують мову поза межами класу. Онлайн-платформи для навчання, такі як Spark, можуть надати учням додаткові аудіо- та відеоматеріали, але ви також можете заохочувати їх слухати музику, подкасти чи дивитися відео — те, що їм справді цікаво.

Spark, Pre-Intermediate level, Listening practice for students

Дізнайтеся більше з дотичних тем:      

Спокій в класі = ефективне навчання    

Зробіть цілі уроку зрозумілими вже сьогодні