Домашні завдання: замінюємо «треба» на «хочу»

Домашні завдання: замінюємо «треба» на «хочу»

Усі вчителі англійської мови початкових класів знають, як важливо давати учням домашні завдання. Вони не лише закріплюють вивчене на уроці, але й дають учням можливість розвивати навички самостійного навчання. Проте, іноді домашні завдання можуть здаватися дітям нудними або обтяжливими. Це призводить до їх невиконання або неякісного виконання. 

Чому ж домашні завдання можуть викликати такі почуття? 

Одна з причин – їх формулювання у вигляді наказу. Наприклад, “Вам потрібно зробити вправу 10 на сторінці 50” може змусити учнів відчути, що вони роблять щось лише тому, що їм це велено, а не з власного бажання. 

Ще одна причина – одноманітність. Учні можуть виконувати одні й ті самі типи завдань знову і знову, що їм набридає. До того ж домашні завдання можуть бути занадто складними або занадто легкими для деяких учнів, що також демотивує їх. 

Крім того, існують й інші фактори, які можуть зробити домашні завдання неприємними для учнів: 

  • Недостатній зв’язок з інтересами учнів: Якщо домашні завдання не пов’язані з тим, що цікавить дітей, вони з меншою ймовірністю будуть виконувати їх з ентузіазмом. 
  • Відсутність чітких інструкцій: Якщо учні не розуміють, що від них очікують, вони можуть відчувати себе розгубленими та зневіреними. 
  • Недостатня кількість часу: Якщо на виконання домашнього завдання відводиться занадто мало часу, учні можуть відчувати себе перевантаженими та стурбованими. 
  • Відсутність зворотного зв’язку: Якщо учні не отримують зворотного зв’язку щодо своїх домашніх завдань, вони не можуть знати, що роблять правильно, а що – ні. 

Всі ці фактори можуть призвести до того, що учні втратять інтерес до англійської мови та почнуть погано навчатися. 

Як зробити домашні завдання цікавими та мотивувальними? 

Один зі способів – замінити для вчителя, батьків та в першу чергу учнів слово “треба” на слово “хочу”. Це допоможе дітям відчути контроль над своїм навчанням та усвідомити, що вони роблять домашні завдання, щоби вивчити англійську мову, а не тому, що їм це велено. 

  1. Замість наказу оберіть запрошення: Замість того, щоб говорити “Вам потрібно зробити вправу 10”, спробуйте змінити підхід та сказати “Я запрошую вас виконати вправу 10, щоби вивчені сьогодні слова прилипли до вас як скотч до паперу”. 
    .
  2. Поясніть мету: Системно і м’яко нагадуйте, чому важливо виконувати домашні завдання. Наприклад, можна сказати: “Домашні завдання допоможуть вам краще розуміти, що ми робимо на уроці, й бачити ріст свої мови”. 
    .
  3. Дайте учням вибір: Замість того, щоб давати учням чіткі вказівки, дайте їм більше свободи вибору. Наприклад, замість того, щоб говорити: “Напишіть абзац про свою улюблену тварину”, ви можете сказати: “Сьогодні ми говорили про тварин. Виберіть тему, яка вас зацікавила, і напишіть про неї від 3 до 5 речень англійською мовою”. 
    .
  4. Зв’яжіть вправи з інтересами: Зробіть домашні завдання більш релевантними для інтересів учнів. Наприклад, якщо учень любить грати у футбол, ви можете попросити його написати про свою улюблену команду англійською мовою.
    .
  5. Додайте елемент гри: Перетворіть виконання домашніх завдань на гру. Наприклад, ви можете влаштувати конкурс на кращі домашні завдання місяця, щоби діти бачили, чого ви від них очікуєте. 
    .
  6. Використовуйте різноманітні типи завдань: Не обмежуйтеся лише одним типом вправ або добіркою вправ, які розмежовують мовні навички. У вашому класі точно є діти, які тільки опановують читання, і не будуть в захваті читати ще й вдома. Проте якщо додати до вправи на читання завдання на критичне або креативне мислення, учні більш охоче візьмуться за вправу.  
    .
  7. Заохочуйте самостійність: Дайте учням можливість самостійно обирати стратегії виконання домашніх завдань та виділяйте хвилинки для спільного обговорення, щоби учні могли ділитися досвідом та порадами одне з одним. Це допоможе їм розвинути навички самонавчання та взаємодії. 
    .
  8. Запропонуйте співпрацю: Переконайтеся, що учні знають, до кого звернутися за допомогою, якщо їм щось незрозуміло. Одним з варіантів підтримки культури якісного та веселого виконання домашніх завдань може бути об’єднання дітей в пари або групи. Цей підхід доволі часто практикується вчителями в групах продовженого дня для швидшого виконання вправ. 
    .
  9. Дайте зворотний зв’язок: Перевіряйте домашні завдання та надавайте учням конструктивний зворотний зв’язок. Це допоможе їм зрозуміти, що вони роблять правильно, а що – ні. Це також допоможе дітям сформувати уявлення, що домашні завдання – це містки між уроками та повноцінною і не відмежованою частиною їхньої освіти. 
    .
  10. Відзначайте успіхи: Хваліть учнів за їхню роботу та відзначайте їхній прогрес. У початковій школі ми закладаємо основу любові до англійської мови та починаємо формувати в учнях підходи до виконання своєї роботи. Прагнучи жити в країні працьовитих, чесних та щасливих людей за 10-20 років, перші кроки до цього ми робимо вже зараз. 

Пам’ятайте, домашні завдання – це не лише спосіб перевірити знання учнів, але й можливість допомогти їм полюбити англійську мову. В цьому вчителю початкових класів може допомогти курс Look та освітній платформі Spark від видавництва National Geographic Learning. Він пропонує поєднати класичні домашні завдання з інтерактивними вправами, можливістю записувати голос та малювати. 

Дізнайтеся більше із цієї теми:   

Чек-лист для вивчення англійської мови у першому класі   

Сила фотографій у початкових класах   

Англійська + Цінності = Цікавий Урок   

Підручник на долоні: як флешкартки перетворять навчання в захопливу гру   

Як створити завдання за підручником для оцінювання письма?   

Як допомогти батькам підтримати навчання англійської мови?