Ефективні прийоми для роботи з історіями на уроці: як зацікавити молодших учнів

Чи було у вас коли-небудь таке, що на уроці читання в початкових класах учні замість уважного читання тексту та виконання завдань більше захоплювалися картинками чи фотографіями? І ви чуєте від них: «А хто це?», «А що тут відбувається?»   

І часто в такі моменти ми, як учителі, намагаємося якомога швидше повернути дітей “до тексту”, відкладаючи їхню цікавість до зображень на другий план. Проте саме тут приховане величезне вікно можливостей — для розвитку мовних навичок, різних видів грамотності та формування критичного мислення. А що, якщо читання може стати не лише роботою з текстом, а й простором для створення історій? Таких історій, які допомагають учням:  

  • встановлювати зв’язок із персонажами;  
  • глибше розуміти тему;  
  • відкривати нові ідеї;  
  • активно використовувати мову, а не лише впізнавати її в тексті.  

Розгляньмо це на конкретному прикладі.  

Our World 2E, level 2  

На уроці Snow Animals (Unit 2) учням пропонується текст про тварин Арктики.  

Що ми бачимо на фото?  

  • Велику фотографію полярного ведмедя у снігу.  
  • Менші фото арктичного зайця та арктичної лисиці.  
  • Візуальну підказку з температурою (літо / зима).  
  • Чіткий зв’язок між зображенням, темою та текстом.  

Тематична лексика уроку:  

  • тварини Арктики (polar bear, arctic fox, arctic hare);  
  • погода та клімат (cold, snowy, winter, summer);  
  • опис тварин (big, small, strong, fast);  
  • адаптація до середовища (thick fur, white/brown fur, keeps them warm).  

Це ідеальна база для подальшої мовної роботи. Тож ми можемо починати підготовку до фантастичного уроку з історіми.  

Крок 1. Спочатку виконуємо завдання, а потім рухаємось до створення історії.   

Підручник пропонує класичну, але дуже важливу структуру:  

  • Listen and read — учні слухають і читають текст.  
  • True / False — перевіряють розуміння прочитаного.  

Ці завдання не варто пропускати, адже саме вони:  

  • дають учням опору в лексиці;  
  • допомагають зрозуміти контекст;  
  • формують впевненість перед творчими завданнями.  

Крок 2. Від запитань до створення історії  

Після роботи з текстом можна змінити фокус і поставити уточнюючі запитання, які допоможуть дітям мислити англійською мовою за рамками того, що вони бачать фото:  

  • Why is the arctic fox white in winter?  
  • What happens to these animals in summer?  
  • What if these animals could talk?  

На цьому етапі особливо важливо дізнатися у дітей, що саме їх цікавить найбільше.  
Адже це їхня історія, яку вони створюють разом із вами. Коли вчитель дозволяє учням обрати напрям історії, зростає не лише мотивація, а й залученість до мовлення: діти охочіше висловлюють ідеї, ставлять запитання та використовують нову лексику в значущому для них контексті.  

Разом з учнями ви можете:  

  • придумати коротку історію від імені тварини;  
  • уявити один день із життя полярного ведмедя;  
  • створити спільну усну історію, де кожен учень додає одне речення;  
  • порівняти, як змінюється життя тварин узимку і влітку.  

При цьому учні використовують уже знайому лексику з тексту, але в новому, значущому для них контексті.  

Чому це працює для вчителів та подобається учням?  

Такий підхід:  

  • підтримує природну цікавість дітей до зображень;  
  • розвиває усне мовлення та словниковий запас;  
  • формує візуальну грамотність;  
  • допомагає учням мислити ширше, ніж рамки одного тексту;  
  • робить урок читання живим і змістовним.  

 Ілюстрації в підручнику — це не просто прикраса. Це запрошення до діалогу, історій і глибшого розуміння світу.  Якщо дозволити учням говорити про те, що вони бачать, і допомогти їм перетворити текст на історію, урок читання стає значно більш цінним і для мови, і для мислення.  

А підручники Our World 2E від National Geographic Learning дають для цього чудову основу — потрібно лише подивитися на них під іншим кутом зору.  

    

Дізнайтеся більше з дотичних тем:      

Як допомогти учням у молодших класах стати самостійними? 

Сила фотографій у початкових класах