Аудіювання в молодшій школі. Частина 1

Останнім часом ми багато говоримо про нові тенденції у навчанні, і забуваємо про основи викладання. Ми підготували серію статей про розвиток навичок у молодшій школі. Сподіваємось, ця інформація знадобиться під час планування наступного навчального року.

Починаємо з навчання аудіюванню.

Аудіювання – активний процес, який містить в собі вміння сприйняти усне повідомлення, декодувати його та правильно зреагувати. Вчителю важливо приділяти достатньо уваги кожному з етапів і поступово допомогти учню успішно опанувати цю навичку.

В процесі аудіювання ми користуємося двома стратегіями – висхідною (bottom-up) та низхідною (top-down). Сьогодні поговоримо про те, на що звертати увагу, коли ми допомагаємо учням опанувати обидві стратегії.

1. Висхідна стратегія

Ця стратегія стосується вміння розрізняти звуки, збирати з них слова, збирати слова в речення, а вже потім розуміти зміст повідомлення.

На початковому етапі особливо важливо звертати увагу на правильну вимову звуків, особливо тих, які не властиві рідній мові.

Які вправи можна запропонувати учням? Наприклад,

  • Розрізнити пари звуків
  • Розрізнити звук на слух та знайти відповідний малюнок
  • Послухати повідомлення і заповнити пропуски
  • Виділити у повідомленні певні частини мови, наприклад, дієслова або особові займенники

Тут важливо не поспішати. Починаємо з найпростіших звуків, потім переходимо до порівняння, окремих слів і прямуємо до речень. Саме ці навички потім знадобляться учням для виконання завдань на розуміння деталей повідомлення.

2. Низхідна стратегія

Прослуховування повідомлення і розуміння змісту залежить має й інший бік. Ми говоримо про вміння передбачати зміст повідомлення та використовувати свої знання з теми.

Це допоможе налаштуватися на прослуховування повідомлення саме за конкретною темою. Якщо ми знаємо, що текст буде про дозвілля однолітків, ми можемо припустити, які слова зустрінуться, налаштуватися і краще зрозуміти повідомлення.

Як розвивати це вміння? Вчити дітей використовувати загальні знання з теми, робити передбачення, звертати увагу на емоції та настрої спікерів.

  • Запитайте, що учні знають з теми.
  • Підготуйте декілька малюнків, я учні мають прослухати текст і обрати, який саме малюнок зображає зміст.
  • Назвіть тему повідомлення і зберіть ідеї від учнів, про що саме будуть говорити герої.

Звичайно, на початковому етапі ми більше уваги приділяємо першій стратегії, але не варто нехтувати й другою. Допоможіть учням зрозуміти, що аудіювання – це не лише конкретні знайомі слова, а і розуміння загального змісту повідомлення без перекладу кожного слова.

Наступного разу поговоримо про 7 важливих принципів для навчання аудіювання у молодшій школі.

Пропонуємо дізнатись більше з цієї теми: