Методична стаття “Плануємо урок в молодшій школі: п’ять запитань для самоперевірки”

Як ви плануєте уроки? Пишете деталізований план, або швидко занотовуєте порядок вправ та ігор?

Яким би він не був, ми підготували для вас 5 запитань, які допоможуть перевірити, чи буде урок успішним і підготуватись до несподіванок.

Для наочної демонстрації ідей статті, використаємо відео урок з НМК Wonderful World 2nd ed Level 1 ми продемонструємо, як працювати з запитаннями. Необхідні матеріали можна завантажити наприкінці статті.

Як ми закінчимо урок?

Плануйте з кінця. Перегляньте лексику та/або граматику, яку учні вивчать або повторять на уроці та заплануйте діяльність, яка допоможе учням застосувати вивчене у комунікативній вправі. Тоді стане зрозумілим, що потрібно вивчити, опрацювати та повторити на уроці, щоб фінальна вправа пройшла успішно.

Приклад

У Lesson Planner (книга для вчителя) бачимо завдання, в якому учні мають презентувати короткі діалоги про спортивні вподбання.

Що потрібно зробити на уроці, що учні змогли самостійно виконати завдання? Чи достатньо завднань, чи можливо потрібні додаткові інструкцій?

Чи цікаво учням?

Це запитання можна поставити собі навіть декілька разів. Ми не говоримо про заміну навчального процесу суцільними веселощами. Ми нагадуємо про важливість урахування інтересів та особистостей учнів.

Приклад

Якщо учні не цікавляться спортивним способом життя, про що ми можемо поговорити наприкінці уроку? Клас полюбляє малювати?  У Lesson Planner пропонується Extension Activity на такий випадок.

Чи достатньо ігор?

У викладачів не виникає труднощів в пошуках ігор на уроках. Цікавих ідей безліч. Але, чи варто використовувати всі ідеї? Поверніться до першого пункту та поміркуйте, які ігри та цікавинки наблизять учнів до виконання фінального завдання? Чи будуть вони практикувати саме ті вміння, які ми плануємо на час завдання?

Знайшли цікаве завдання, зупиніться на хвильку. Уявіть саме цей клас, який його виконує. Чи буде результат виправдовувати час, який ви на нього витратили? Завдання та ігри, які ми готуємо мають допомогти учням досягти мету уроку так, щоб вони могли самостійно виконати фінальне завдання.

Приклад

Протягом уроку учні підготуються до виконання фінальної вправи наступним чином: повторять потрібні слова та вирази, дізнаються нові слова під час роботи з відео, а завдання після відео допоможе пригадати потрібні граматичні структури.

Чи зберігається баланс навичок?

Баланс рухливих та спокійних завдань допоможе утримувати увагу молодших школярів довший час.

Перегляньте свої нотатки ще раз. Чи змінюються спокійні активності більш активними, і навпаки? Чи задіяні різноманітні канали сприйняття?

Приклад

На нашому уроці учні будуть читати, переглядати відео, працювати в парах та малювати. Тож, так, ми задіяли різні канали сприйняття. Бажано додати рухливих вправ. Наприклад, після виконання Завдання 1, учні можуть виконати так звану mingling activity та розповісти про себе рухаючись по класу. А ще ми можемо додати рухливу перевірку Завдання 3. Наприклад, вчитель читає речення, а учні підстрибують, якщо воно правдиве, чи присідають, якщо воно неправильне. Якщо дозволить час, попросіть одного з учнів сказати правдиве або неправдиве речення про відео, а інших відреагувати відповідно.

А що, як …?

Нам буває складно передбачити усі можливі варіанти розвитку подій на уроці, особливо з молодшими школярами. Ось типові ситуації:

  • А що, як комусь не вистачить пари для гри?

Сплануйте додатковий комплект для гри, якщо необхідно та поміркуйте, які інструкції ви надасте учням у випадку роботи у групах із трьох учнів.

  • А що, як учні не вивчили слова з минулого уроку / не виконали домашнє завдання / не пам’ятають матеріал?

Тут доцільно підготувати швидке повторення на початку уроку та, можливо, «шпаргалку» на дошку.

  • А що, як знову не вийде робота в парах?

А чому не виходило минулі рази? Чи зрозуміли інструції? Чи вистачає учням мови? Чи побачили учні приклад, як саме виконувати завдання? Дайте відповіді на ці запитання та підготуйте чіткі інструкції.

  • А що, як у когось не буде олівців?

Було б добре тримати в кабінеті декілька запасних наборів. Альтернативно, можемо навчити учнів просити інших поділитися англійською мовою та попередити школярів про допогу товаришам за потреби.

  • А що, як хтось не захоче працювати в парі, яку я призначу?

Краще такі ситуації попереджати, ніж вирішувати. Учні реагують на ігрові моменти або цікаве жеребкування. Попросіть одного з учнів витягувати по дві картки та зачитувати імена. А ще є різні програми, які дозводять поділити учнів на пари. Хто ж буде сперечатися зі штучним інтерлектом? Як їх знайти? Введіть в пошуку «поділ на пари онлайн».

  • А що, як ми не встигнемо зробити останнє завдання?

Поверніться ще раз до плану урока та оцініть, скільки часу знадобиться на пояснення та виконання завдань. Можливо, деякі завдання краще перенести на наступний раз. Чи достатньо продумана стадія пояснення нового матеріалу? Якщо ж часу і справді не вистачить, тоді доцільно тримати в запасі простіше завдання, у знайомому учням форматі.

Запитання про які ми сьогодні говорили, допоможуть швидко і якісно спланувати урок з учнями молодшого шкільного віку. Спробуйте наш урок на основі відео від National Geographic Learning. А якщо бажаєте дізнатись більше про Wonderful World 2nd ed та замовити курс для роботи з класом у наступному році, переходьте за посиланням