Методична стаття “Про мотивацію молодших школярів на уроках англійської мови”

Розглянемо дві ситуації на уроках англійської та знайдемо спільне і відмінне.

Ситуація 1

Учні радо беруть участь в змаганнях та пишуть диктанти з англійської майже без помилок, адже знають, що за кожне успішне виконання вони отримають яскраву наліпку.

Ситуація 2

Учні в невеличких групах пригадують і записують усі слова, які асоціюються зі словом «Rainbow», адже скоро зможуть порівняти свої знання з цікавою інформацією про це природне явище.

На перший погляд, в обох ситуаціях ми бачимо зацікавлених і включених в процес навчання учнів.

Проте, що керує учнями в першому і в другому випадку? В першій ситуації учні бажають виконати завдання так, щоб отримати наліпку. Це може бути будь-яке завдання, головним тут є нагорода із зовні – наліпка. У другому випадку учні намагаються пригадати якомога більше слів, щоб потім при читанні або прослуховуванні тексту мати більше схожих відповідей. Тут нагорода внутрішня – вона пов’язана із власними знаннями та безпосередньо із текстом.

Тобто, досягти успіху на уроці учням може допомогти зовнішня, або внутрішня мотивація.

Чому ж зараз більше уваги приділяють внутрішній мотивації та не рекомендують нагороджувати дітей наліпками, смайликами чи медальками?

Про внутрішню мотивацію

Коли навчання відбувається через особисті мотиви, через зацікавлення у самому процесі, а не у сторонніх нагородах, тоді процес пізнання стає глибшим. Учень сам бажає дізнатися нову інформацію, а його зацікавленість у навчанні більш тривала. Саме в цьому випадку ми перестаємо говорити про одвічне «завчив – здав – забув», а допомагаємо учням стати успішними дорослими, які розуміють необхідність постійно вдосконалювати свої знання.

Розвивати внутрішню мотивацію складніше, проте результати навчання будуть кращими.

Розвиток внутрішньої мотивації в молодшому шкільному віці

Навчання вже у першому класі можна будувати так, щоб основним мотивом стала внутрішня мотивація учнів. Дослідник Данієль Пінк говорить про підхід MAP (mastery, autotomy, purpose), який дозволяє розвинути саме цей вид мотивації. Розберемо кожен компонент на прикладах.

Mastery/Майстерність

Кожне нове знання та вміння потребує певного рівня майстерності. Учні часто не в змозі відразу навчитися використовувати граматичне правило, вільно читати, або писати твори. Вони зазнають невдачу, та більше не пробують. Тому важливо пояснювати учням, що з однієї спроби нічого не виходить. Практика та повторення – ось, що допоможе молодшим школярам здобути майстерність у читанні, письмі та інший вміннях.

Пояснити це учням молодшого віку складно, для них це дуже абстрактні поняття. Проте вихід є. Важливо вчити учнів ставити зрозумілі цілі та відстежувати свій прогрес.

Приклад

Вчитель говорить на початку уроку: «Подивіться на сторінку підручника. Скільки нових слів ми з вами вивчимо? Порахуйте та намалюйте таку ж кількість зірочок.» Наприкінці уроку учні перевірять і зафарбують стільки зірочок, скільки слів вони зможуть назвати або написати без помилок. Наприклад, вони опитують один одного у парах. Таким чином вони наочно бачать свій прогрес за урок. Далі школярі разом з вчителем домовляються, скільки ще потрібно вивчити слів на наступному уроці або вдома.

Важливо підкреслити, що тут учні оцінюють себе і змагаються з собою. Наступним кроком може стати передбачення, тоді вчитель скаже «Як ви гадаєте, скільки слів ви вивчите за урок?».

Autonomy/Автономія

Учні, якими керує внутрішня мотивація, вміють навчатися самостійно. Це також завдання не одного місяця і, навіть, року. Вчителю важливо давати можливість бути самостійними та висловлювати власну думку. Дізнавайтесь, що подобається учням, які вправи та завдання для них цікаві.

Приклад

Вчитель користується підручником “Look” та дає наступне завдання учням на початку навчального року: «Перегляньте зміст підручника, які фотографії вам цікаві? Намалюйте смайлик біля фотографій, які вам подобаються.» Це завдання буде зрозумілим учням, адже оцінити малюнок не складно. До речі, курс Look містить і інші корисні матеріали для розвитку автономності. Наприклад, на платформі з онлайн ресурсами викладачі зможуть завантажити анкету для учнів. У цій анкеті, учні у простій і зрозумілій для них формі можуть висловити свою думку з приводу цікавих вправ і завдань на уроках. Вони відчують себе дорослими та важливими, адже про їхню думку запитують. Аналіз такої  інформації допоможе викладачу планувати більш ефективні уроки.

Purpose/Мета

Тут говоримо про розуміння усіма учасниками навчально процесу, навіщо потрібно виконати вправу, або прочитати текст. Саме тому, варто повідомляти молодшим школярам, що ви збираєтесь вивчати на уроці або у новому розділі. Згадуючи вищезазначену інформацію, це має бути чітка мета проілюстрована прикладом.

Приклад

На початку уроку читання. Вчитель повідомляє учням «Сьогодні ми знайдемо відповідь на запитання «Чи можемо ми зробити веселку самостійно?» Як ви вважаєте, це можливо? Я підготував для вас текст. Проте спочатку, нумо перевірмо, що ви знаєте про веселку. Напишіть усі слова, які асоціюються з цим явищем.»


Молодші учні допитливі від природи. Їм не цікаво, скільки часів в англійській мові, чи які є виключення у правилі про множину іменників. А ось, якщо ми поєднаємо цікаві запитання і факти про наш світ з потрібною нам інформацією, тоді учні побачать мету навчання. «Мені потрібно навчитися розповідати про веселку, я знаю ось ці слова, проте я ще маю пояснити другу, як він може зробити веселку». Як ви можете побачити з малюнка учні далі вивчатимуть наказовий спосіб дієслів, і навчаться давати інструкції своїм друзям.

Сьогодні нам не потрібно самостійно вигадувати такий матеріал та витрачати час на планування уроків, які мотивують учнів. Курс, який враховує особливості молодших школярів і їх потребу в дослідженні, вже з’явився в продажу на території України та отримав дозвіл МОН для використання 1-4 класах в закладах загальної середньої освіти. “Look” відкриває світ молодшим школярам, мотивує до навчання та вчить використовувати англійську у звичних ситуаціях.

Більш детально питання мотивації учнів ми розглядали на вебінарі “Using Photos as a Springboard to the School Year”. Переглянути запис можна за посиланням.

Джерела

  1. Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us, Daniel H. Pink, Tapa blanda, 2011
  2. Look 2. Lesson Planner, Bilsborough, K., Bilsborough, S., National Geographic Learning, 2019