Формувальне оцінювання в 5 кроків

Уявіть, що ви навчаєтеся їздити на велосипеді. Ви можете навчитися, просто катаючись на велосипеді, але це може бути важко і небезпечно. Краще, якщо хтось навчить вас, як правильно їздити, і дасть вам кілька влучних порад, як досягти майстерності. 

Так само і з навчанням англійської мови. Учні можуть навчитися англійської мови, просто самостійно практикуючись з підручниками, але це може бути важко і неефективно. Краще, якщо вчителі будуть систематично збирати інформацію про прогрес учнів і надавати їм зворотний зв’язок. Це називається формувальним оцінюванням. 

Формувальне оцінювання збирає інформацію про прогрес учнів з метою  покращення їхніх поточних результатів. Воно відрізняється від підсумкового оцінювання, яке зазвичай проводиться в кінці навчального періоду для визначення навчальних досягнень учнів. 

Формувальне оцінювання допомагає вчителям: 

  • Усвідомлювати сильні та слабкі сторони учнів. 
  • Надавати індивідуальний зворотний зв’язок. 
  • Адаптувати навчання відповідно до потреб учнів. 

Впровадження формувального оцінювання в практику може бути складним завданням як для вчителів, які тільки починають свій професійний шлях, так і для тих, хто вже впевнено по ньому крокує. 

Давайте перевіримо, чи проводите ви в класі «оцінювання для оцінювання» чи «оцінювання для прогресу навчання».  

Ось 5 простих порад, які допоможуть вам не тільки задуматися над впровадженням формувального оцінювання відповідно до його методів та вимог, а й побачити практичне вікно ваших можливостей для його використання: 

  1. Тестуємо, чи у вашому класі ідеї важливіші за відповіді 
  • Чи цінуєте ви ідеї, висловлені учнями, навіть якщо вони неправильні? 
  • Чи заохочуєте ви учнів ризикувати та експериментувати? 
  • Чи допомагаєте ви учням зрозуміти, що помилки – це частина процесу навчання? 
  1. Тестуємо, чи ваші учні знають, чого досягають 
  • Чи чітко пояснюєте ви учням, чого вони повинні навчитися? 
  • Чи використовуєте ви конкретні критерії для оцінювання їхніх робіт? 
  • Чи допомагаєте ви учням зрозуміти, як їхня робота відповідає цим критеріям? 
  1. Тестуємо, чи ваші учні відповідальні за своє навчання 
  • Чи заохочуєте ви учнів брати на себе відповідальність за своє навчання? 
  • Чи допомагаєте ви їм розробляти власні навчальні цілі? 
  • Чи надаєте ви їм зворотний зв’язок, який вони можуть використовувати для покращення своїх результатів? 
  1. Тестуємо, чи ваші учні вміють критикувати без засудження 
  • Чи заохочуєте ви учнів давати один одному зворотний зв’язок? 
  • Чи вчите їх, як критикувати екологічно, зосереджуючись на позитивних моментах і надаючи конкретні поради щодо покращення? 
  1. Тестуємо, чи вчитель – не єдине джерело знань 
  • Чи заохочуєте ви учнів вчитися один в одного? 
  • Чи використовуєте ви різні ресурси для навчання, включаючи книги, Інтернет та інших людей? 

Під час формувального оцінювання можна застосовувати різні шкали: 

  • дворівнева словесна: Так / Ні; 
  • трирівнева словесна: Важко / Складно визначитися / Легко; 
  • чотирирівнева словесна: Ніколи / Рідко / Майже завжди / Завжди 

Формувальне оцінювання – це потужний інструмент, який може допомогти учням англійської мови досягти успіху. Впроваджуючи його в свій клас, ви можете зробити навчання більш ефективним та продуктивним для всіх. 

Саме такий дієвий підхід пропонують курси видавництва National Geographic Learning для кожного віку. Впровадження формувального оцінювання вже стало частиною Нової української школи, але вам не треба чекати, коли воно буде впроваджене в освіті для дорослих. Курси Outcomes 2e та Voices пропонують викладачу весь потрібний інвентар для оцінювання вже зараз. 

Дізнайтеся більше із цієї теми: 

Англійська + Цінності = Цікавий Урок   

Questions We Ask Adult Learners   

Англійська для міжнародного спілкування  

Як зразки для наслідування допомагають учням подолати мовний бар’єр?