Хоча на перший погляд здається, що комбінування відкритих і закритих запитань це проста методика, насправді вона потребує багато практики з боку вчителя. Не всі запитання бувають влучними, доречними чи навіть потрібними. Їхній вибір значною мірою залежить від двох базових умов:
- рівня вже набутих дорослими учнями знань;
- складності нової теми.
Змоделюймо навчальну ситуацію. Учитель починає обговорення, ставлячи закрите запитання, щоби зрозуміти погляди студентів. За цим може слідувати відкрите запитання, яке вимагає подумати про те, чому вони висловили таку точку зору та як вони можуть обґрунтувати свої припущення.
Can you justify why you gave your previous answer?
Це дозволить учням подумати та відповідати так, як вони вважають за потрібне, використовуючи свої словниковий запас та граматику ширше та більш вільно.
Або вчитель може обрати інший шлях і замість цього запитання поставити закрите запитання.
Did you give your previous answer because you have experienced this yourself?
Це дасть змогу студенту відповісти «так» або «ні» й перейти до подальшого обговорення.
Якщо вчитель продовжуватиме поєднувати відкриті та закриті запитання у відповідь на короткі та розвернуті відгуки студентів, вміння учнів давати змістовні відповіді та повноцінно долучатися до дискусій кратно збільшиться.
Послідовність і поєднання відкритих і закритих запитань повністю залежить від вчителя і з практикою стають природною частиною спілкування з учнями.
Декілька класичних методів опитування:
- 1. Питання — м’яч
Ставимо питання всім учням, робимо пазу, щоби вони змогли його обміркувати, звертаємося до учня за ім’ям і після відповіді «перестрибуємо» до іншого.
- 2. Скажи, доповни, запереч
Ставимо питання одному учню, просимо двох учнів доповнити відповідь і трьох заперечити чи підтримати.
- 3. Питання, докази та суд
Ставимо питання одному учню, пропонуємо двом учням навести докази за і проти, розвиваємо позиції з рештою учнів.
Пропонуємо спробувати ці методи з rehcjv для дорослих та студентів Outcomes 2nd Edition. Курс дуже насичений, його відмінною особливістю є багата «жива» лексика, в підручнику представлена велика кількість вправ на відпрацювання навичок чітко та природно виражати свої думки.