Методична стаття “Навіщо говорити з нушенятами про почуття?”

Як вчителі ми щодня бачимо різні прояви емоцій своїх учнів. У початкових класах багато дітей засмучуються, коли вранці їм доводиться прощатися з батьками на ґанку школи, та радіють, коли бачать своїх однолітків уже в класі. Малечу можуть хвилювати заплановані екскурсії, нові теми уроків та рухливі завдання або турбувати навчальні ситуації, коли все йде не так, як вони планували. 

У віці 6-11 років діти все ще активно вивчають палітру людських почуттів, пробують розпізнавати їх, коли ті з’являються в них самих та в інших, вчаться керувати власними емоціями. Тому, саме в початковій школі дуже важливо приділяти увагу соціально-емоційному та етичному навчанню. 

Додавайте в уроки розмови з учнями про їхні почуття і покращить 

Комунікативні навички  Учні, які вміють говорити про почуття, краще підготовлені для того, щоби визначати свої потреби й бажання та використовують правильну лексику і граматику для опису своїх станів іншим.  
Це може допомогти дітям і поза класом будувати міцніші стосунки з власним оточенням. 
______________________________________
Емоційну обізнаність  Маркування емоцій та почуттів – дійсно важлива життєва навичка, яка допоможе дітям керувати своїми станами та привертати до них увагу дорослих за потреби. 
______________________________________
Психічне здоров’я  Відверті розмови про почуття та нормалізація того, що ми їх відчуваємо, та почуття безпеки допомагають суттєво зменшити ймовірність розвитку таких проблем із психічним здоров’ям, як депресія чи тривога. Це тому, що учні разом із вчителем вчаться керувати своїми емоціями здоровим способом і шукати підтримки. 
______________________________________
Навички вирішення проблем  Діти на практиці навчатимуться визначити джерело своїх емоцій і працювати з оточенням, щоби знайти рішення для будь-яких проблем, з якими вони можуть зіткнутися. 
______________________________________
Емпатію  Розпізнаючи та виражаючи власні емоції, діти стають кращими в розпізнаванні та розумінні емоцій інших. Це допоможе створити в класі сприятливе та інклюзивне навчальне середовище. 
______________________________________

Почніть уже на наступному уроці 

1. Системно запитуйте дітей, як вони почуваються, або пропонуйте їм малювати свій емоційний стан і підписуйте його назву. Не забувайте моделювати відповідь на власному прикладі.
     Мовний інвентар: “How are you feeling?”,“It looks like you might be feeling sad about something.”

2. На уроці читання називайте емоції героїв і вказуйте учням на їхні вирази обличчя і рухи, що свідчать про певне почуття.
     Мовний інвентар: “The granny is happy. She is smiling and hugging her cat.”, “The cat is tired. It is closing its eyes.”

3. Розповідайте про власні почуття та запрошуйте учнів у «коло безпеки», де можна ділитися своїми думками без осуду.
     Мовний інвентар: “I am feeling happy because today we are going to watch a funny video!”, “I am feeling sad today because I had to take my sick dog to the vet.”

4. Попросіть дітей подивитися на вашу міміку й мову тіла та назвати емоцію, що ви відчуваєте. Поступово розширюйте це завдання до розпізнання емоцій однокласників.
      Мовний інвентар: “How can you tell I’m feeling happy today?”, “Why do you think she felt that way? How could you tell she was feeling sad?”

5. Поговоріть про те, що люди можуть відчувати в різних ситуаціях, щоби допомогти учням зрозуміти різні контексти почуттів і те, що всі люди мають почуття. Називайте почуття та пропонуйте разом знайти вирішення, як покращити свій емоційний стан.
     Мовний інвентар: “It looks like you might be concerned that you have PE today. That feeling is called worried. Let’s figure out a plan to help you with the problem if you are feeling worried.”

Обирайте ціннісно орієнтоване навчання з Imagine for Ukraine 

Етичне та соціально-емоційне виховання є невіддільною частиною навчальної програми Imagine for Ukraine, спільної розробки НМК від видавництв National Geographic Learning та «Лінгвіст» для початкових класів. 

Кожен розділ підручника зосереджується на одній ключовій цінності, яка відповідає віковим потребам нушенят і сприяє поступовому створенню здорового та радісного навчального середовища, безпечного для вираження своїх почуттів. 

Imagine for Ukraine 1 є на конкурсі підручників для першого класу НУШ, що відбуватиметься з 23 лютого по 2 березня. Пропонуємо вам знайомство з його методикою та структурою: 

Нагадуємо про вебінари: 

Обирайте сучасне та продуктивне навчання для 1 класу НУШ!