Методична стаття “Стратегії залучення сімей в середніх та старших класах”

Нещодавно ми проводили вебінар, який висвітлював різницю між участю батьків (family involvement) і залученням батьків (family engagement) в освітній процес початкових класів. Хоча й те, й інше здатне принести позитивний результат, найбільше довіри можна розвинути завдяки партнерській взаємодії й поступовому залученню.  

Хочемо продовжити цю тему та поділитися кількома стратегіями для зміцнення довіри між вчителями та сім’ями в середніх та старших класах. 

1. Познайомтеся з дітьми ще в початковій школі 

На перших зборах після формування середнього класу деякі батьки стримуються, бо очікують ініціативи та розподілу суто організаційних завдань від вчителя. Інші батьки можуть вагатися, тому що раніше самі мали негативний досвід як учні та відчувають емоційний бар’єр, через який не зможуть допомогти з навчальним процесом ані своїй дитині, ані вчителю. 

Почніть знайомство з найбільш відкритого до спілкування з вчителем члена сім’ї – зі свого майбутнього учня. Завітайте до колег у початкові класи, привітайтеся з дітьми, виконайте 1-2 вправи як помічник вчителя. У такий спосіб перехід між початковою та середньою школою для дітей буде менш стресовим, а своє ставлення до першої вчительки вони спроєктують на вас. 

Шкільне середовище, яке загалом є теплим та сприйнятливим для учнів, має більше шансів на ефективне залучення всієї сім’ї. 

2. Визначте спільні цілі навчання 

Сім’ї потребують чіткого розуміння, як вони можуть допомогти своїм дітям навчатися поза уроками. Подумайте про те, щоби окреслити конкретні очікування від батьків у цьому партнерстві, і не змушуйте їх бути відповідальними лише за виконання домашніх завдань.  

Наприклад, ви може показати сім’ям, як у комунікативний спосіб зацікавити темою для читання, як спостерігати за застосуванням нових знань та навичок вдома або як поділитися своїми спостереженнями з вами для формувального оцінювання. Регулярно пропонуйте сім’ям комунікативні завдання, які просто реалізувати і які не займають багато часу. Наголошуйте на практичній корисності таких завдань. 

Курс New Close-up має ґрунтовну комунікативну й діяльнісну спрямованість, розвиває основні наскрізні уміння й компетентності через залучення учнів до всіх видів мовленнєвої діяльності. Автори приділили особливу увагу формуванню в учнів умінь впевнено спілкуватися та висловлювати свої погляди. 

Теми його розділів Live Well, Study Well цілком підійдуть для повторного обговорення та обміну думок із батьками. Основна ідея кожного розділу презентується інтуїтивно зрозумілою без перекладу інфографікою, а корисні поради щодо таких життєвих питань, як стрес, соціальні мережі, зміна оточення та щастя будуть цікаві й дорослим, і підліткам. 

3. Підтримуйте розвиток та ініціативу батьків 

Разом із завданнями надавайте вказівки, як їх виконувати. Наприклад, секції Reflection Checklist допоможуть разом уважно перевірити виконання письмових робіт різної складності. Секції Your Ideas містять зразки запитань, які батьки та діти можуть ставити одне одному під час повсякденної діяльності, щоби спонукати до критичного мислення. 

Просіть сім’ї час від часу залишати свої відгуки, щоби вони знали, що ви цінуєте їхні думки й залучаєте їх як партнерів у навчання дітей, а не чекаєте від них примусового звітування.  

4. Залишайтеся поряд 

Закладайте в партнерство вчителя й сім’ї принципи довіри, поваги, розуміння та підтримки. І коли виникне потреба обговорити вразливі питання (невиконане домашнє завдання, погіршення уважності, поведінку) використовуйте вже сформований кредит довіри до вас як до професіонала та надійного партнера навчального процесу.  

Ознайомитися з іншими особливостями курсу New Close-up та його компонентами можна за посиланням.