Методична стаття “Про помилки, оцінки та впевненість в собі”

Хто з нас не боявся контрольних у школі? Які емоції викликали ці слова: «Достаємо подвійні листочки, сьогодні пишемо самостійну.»? Більшість викладачів, з якими ми спілкувалися, називали стрес та тривогу. І справді, перевірка знань це стресова подія сама по собі, а ще й наслідки можуть бути негативними.

Можливо, у вас виникали думки відмовитися від тестів і просто навчати учнів. Тоді радимо прочитати про такий експеримент в одному з американських класів та дізнатися можливості формувального оцінювання.  Насправді, такий експеримент, якщо він продуманий і погоджений з керівництвом навчить учнів вчитися не лише заради оцінок і допоможе підвищити рівень мотивації.

Проте ми живемо в тій реальності, в якій учням доведеться зустрітися з тестами та іспитами принаймні, щоб випуститися зі школи. Тож, потрібно шукати методи та допомогти учням не боятися помилок та більш спокійно ставитися до самостійних. Ми зібрали поради, які ви можете використовувати при плануванні прийдешнього навчального року.

1. Використовуйте різноманітні способи оцінювання знань

Тести – це важливий, але не єдиний спосіб оцінити навчальні досягнення. Додавайте до тестів наприкінці розділів ще й проєктні роботи або ігрові вікторини. Перед тим, як давати учням завдання потрібно визначити чіткі критерії оцінювання роботи. Важливо також пояснити це учням. А ідеальне рішення – це пояснити не тільки що буде оцінюватися, але і які вимоги до високого або достатнього рівня.

Наприклад, учні готують відео з презентацією свого міста. Наступна таблиця пояснить учням, на що звернути увагу.


Високий
Достатній
Середній
Використання слів з розділу 7Я можу складати речення мінімум 7 з 10 слів у своїй презентації.
Я можу складати речення з 3-5 словами з 10 у своїй презентації.
Я можу використати 2-3 слова з 10 у своїй презентації.
Використання there’s/there’re у презентаціїЯ вмію пояснити, що знаходиться в моєму місті та використовую there’s/there’re правильно.
Я вмію пояснити, що знаходиться в моєму місті та використовую there’s/there’re правильно у більшості випадків.
Я вмію пояснити, що знаходиться в моєму місті та іноді використовую there’s/there’re правильно.
Наявність вступу і завершальної частиниЯ можу самостійно почати свою презентацію з цікавого питання або розповіді про свій досвід, я завершую презентацію порадою щодо найцікавіших місць.
Я можу самостійно почати свою презентацію з цікавого питання або розповіді про свій досвід, я завершую презентацію порадою щодо найцікавіших місць, але  вчитель може допомогти мені з однією з частин.
Я намагаюсь розпочати та завершити презентацію цікаво, але мені потрібна допомога вчителя.

2. Перевіряйте саме те, що вивчалось потягом розділу

Важливо обирати такі тестові завдання, які повністю показують, що вивчалось на уроці та по змісту, і за формою. Учні таким чином відчуватимуть себе у безпеці: вони виконували схожі завдання з викладачем, у домашньому завданні або разом з друзями та для них тепер це знайома ситуація.

3. Підготуйте поради для учнів після тестування

Важливо обирати такі тестові завдання, які повністю показують, що вивчалось на уроці та по змісту, і за формою. Учні таким чином відчуватимуть себе у безпеці: вони виконували схожі завдання з викладачем, у домашньому завданні або разом з друзями та для них тепер це знайома ситуація.Ця робота займає час, але вона дає можливість показати учням, навіщо потрібні ці тести. Такі поради можуть бути загальні, якщо більшість припустилася однієї й тої самої помилки, а можуть бути й індивідуальними, якщо учень постійно помиляється в однакових ситуаціях. У молодшому і середньому шкільному віці ще немає сформованого вміння навчатись. Саме тому поради мають бути, по-перше, конкретними, а не загальними, а по-друге, містити невеличке завдання, яке учень має виконати до наступного уроку.
Наприклад, Микола робить одні й ті самі помилки, додаючи дієслово “be” у Present Simple. (I am like football. He is works in a bank.) Тож, вчитель може залишити такий коментар: “Mykolo, remember: AM/IS/ARE are not friends with Verbs. Look: I am like ice-cream.He is works in a bank.Make a poster with these sentences to teach this rule to other pupils.”

4. Використовуйте стратегії для розвитку впевненості у собі протягом всього періоду навчання

Цю пораду ми запозичили в авторів курсу для молодших школярів “Look”. Одна з особливостей серії – це всебічний підхід до оцінювання учнів: це і підготовка до іспитів, і формувальне оцінювання і пояснення щодо особливостей оцінювання вміння говорити та писати, а також систематична робота зі стратегіями, які допомагають учням стати впевненими у собі та своїх знаннях і вчать, як бути успішними у навчанні та на іспитах. Серед стратегій виділяють наступні:

  • Personalize
  • Collaborate
  • Help My Friend
  • Reflect
  • Second Chance
  • Own It!

На сторінках Teacher’s Book вчителі знайдуть поради щодо систематичного використання стратегій та приклади завдань на різних етапах навчання. Ми детально розглянули стратегії та ідеї щодо завдань на вебінарі, що відбувся 14 липня. Пропонуємо переглянути запис вебінару та поповнити свою методичну скарбничку цікавими ідеями.

Отже, ми дійшли висновку, що без оцінювання, в будь-якому його варіанті, навчання і прогрес учнів неможливі. Проте чітка і прозора система оцінювання, а також корисні стратегії допоможуть перетворити «нічний жах» у завдання, які сприяють розвитку рівня англійської мови.

Більше корисних посилань щодо оцінювання навчальних досягнень молодших учнів: