Вчимо вчитися на помилках
«На помилках вчаться», «Не помиляється той, хто нічого не робить». Ми всі знаємо ці істини, але в житті дуже часто сприймаємо помилки інакше: переживаємо, засмучуємося, перестаємо пробувати ще раз, ховаємо результати від інших.
Менталітет росту
Поняття «менталітет росту» (growth mindset) ввела американська психолог, Керол Дуек. Це розуміння, що людина не стоїть на місці, вона завжди знаходиться в розвитку, порівнює себе сьогодні із собою вчора. Людина з таким менталітетом не лише вчиться на власних помилках, але й вміє будувати стратегії щодо подальшого розвитку.
На що звернути увагу вчителю?
Атмосфера
Атмосфера довіри в класі спонукає до відкритості і спокійному обговоренню помилок. У такому класі учні розуміють, що помилитися – це частина навчального процесу. Вони не бояться відповідати і помилятися, вони більш впевнені у власних силах.
Помічайте не тільки негативне, але й позитивне у роботі учнів. Починайте і завершуйте з позитивних емоцій – така техніка «сендвіча» правдива для усіх ситуацій.
Будьте послідовні та наполегливі. Пояснюйте учням і словами, і власним прикладом, як ставитися до помилок.
Фокусуємо увагу на процесі, а не на результаті.
«Я бачу, ти доклав багато зусиль!», «Я бачила, що спочатку у тебе виникали труднощі, але ти змогла розібратися і завершити вправу», «Я бачу в тебе труднощі. А що, якщо ми спробуємо це зробити іншим чином?» – саме так ми фокусуємо увагу на виконанні завдання і допомагаємо учням зрозуміти, що для успіху необхідно прикладати зусилля.
Виконання і перевірка вправ
Перегляньте сторінку-зразок підручника “Wonderful World 2nd ed. Level 5”. Учні розібрали правила і виконують завдання 5. Що робити вчителю після того, як учні закінчили вправи?
- Попросіть учнів порівняти відповіді у парах, а потім разом поєднати відповіді із правилами. Так ми вчимо аналізувати власну роботу. Звичайно, для молодших школярів таке завдання не буде простим. Тож перший раз обов’язково зробіть це разом.
- Розподіліть правильні відповіді між учнями і попросіть їх перевірити один одного. Таким чином, виправлення помилок стане менш стресовим. В цей час вчитель моніторить роботу учнів і занотовує типові помилки, щоб зрозуміти, де ще потрібно більше практики. До речі, більше практики з граматики можна отримати разом із Grammar Book
- Попросіть учнів підготувати схоже завдання для своїх однокласників. Пам’ятайте, що перші декілька разів ви допомагаєте учням, розбираєте, як робити таке завдання. Спонукайте перевіряти свою роботу перед тим, як віддати на виконання однокласнику. Обговоріть, як саме учні будуть перевіряти роботи, які коментарі доречно давати, щоб допомогти товаришам краще зрозуміти нову тему.
Тож вміння вчитися на помилках можна виховати послідовною роботою, власним прикладом і різноманітними завданнями, які покажуть, що помилки – це невід’ємна частина навчання, і правильне відношення до помилок сприяє розвитку.