Онлайн уроки. Інтерв’ю з методистом

Представники видавництва “National Geographic Learning” в Україні розпочали проводити демо уроки онлайн у квітні 2020 року. За рік зібралась вже ціла відеотека уроків англійської за різними темами.

Разом з методистом видавництва, Діаною Головань, ми дізналися, чим цікаві онлайн уроки, та підготували поради викладачам, які викладають дистанційно.

Діана, викладач англійської з більш ніж 14 роками досвіду, має сертифікати CELTA та IH CYLT. Методист цікавиться проблемами навчання онлайн вже давно. Раніше вона з успіхом  проводила семінари для викладачів та ділилась особливостями організації такої роботи. А сьогодні Діана розповідає про свій досвід проведення всеукраїнських онлайн уроків.

Що таке онлайн уроки?

Онлайн уроки – це відкритий захід, куди ми запрошуємо учнів та вчителів зі всієї України. Це безплатна подія. Ви потрапляєте на звичайний урок англійської мови, але учасники можуть спілкуватися з викладачем лише у чаті. За 45 хвилин уроку ми встигаємо вивчити новий матеріал, відпрацювати його в інтерактивних вправах та застосувати нові знання на практиці. Уроки ми готуємо на різні теми та для різних класів. У нас вже були граматичні уроки, розвиток письмових навичок та читання, вивчення нових слів та підготовка до іспитів. Ми завжди повідомляємо тему уроку, клас та бажаний рівень англійської мови.

Як виникла ідея таких заходів?

Під час карантину весною 2020 року ми побачили потребу у вчителів – мало хто розумів, як якісно навчати онлайн, як втримувати увагу учнів, мотивувати їх, тощо.

Оскільки, я вже мала досвід проведення онлайн уроків, то вирішила поділитися ним з викладачами України найдоступнішим шляхом – продемонструвати, як працювати з учнями дистанційно та які цікаві ресурси можна використовувати без втрати користі від уроку.

Чи пам’ятаєте перший онлайн урок?

Звичайно. Це був урок підготовки до письмової частини ЗНО «Writing a Story» за підручником Close-up 2nd ed B1+. У нас було близько 400 учасників, серед них більше ніж 200 учнів. Це було дуже відповідально. Ми не знали, як відреагують учні, чи вийде у всіх брати участь в онлайн вправах, чи не буде урок занадто складним, або легким. Тож, ми намагались передбачити будь-які труднощі, готували альтернативні посилання, додаткові інструкції, репетирували.

Зрештою, учні були активні, ставили запитання, давали відповіді та поділились тим, що запам’ятали на уроці. Я тоді, навіть, залишила домашнє завдання. Дуже зраділа, коли побачила цілих три твори. Ми отримали багато позитивних відгуків і від учнів, і від вчителів. Тому і вирішили продовжувати ініціативу. До речі, урок можна переглянути тут

На карантині ми проводили по одному уроку на тиждень. Зараз робимо такі заходи раз на місяць.

Чи багато часу займає підготовка до таких уроків?

На підготовку витрачаю близько 40 хвилин, ще трошки часу на перевірку слайдів.

З досвідом прийшло розуміння, які форми роботи подобаються учасникам і які вправи підходять під наш формат.

Дуже допомагають підручники, за якими готуюсь. На сторінках в Student’s Book і Teacher’s Book знаходиться багато цікавинок. Наприклад, якщо є фотографія, то обов’язково буде пояснення, звідки вона, що за подія або явище зображене. Я використовую цю інформацію, щоб створити коротку вікторину. Так ми розпочинаємо майже кожний урок. Зручно, що не треба шукати інформацію додатково.

А які ще секрети підготовки? Як не витрачати багато часу?

Користуюсь порадами з книг для вчителя та матеріалами з платформи. Наприклад, для Close-up є спеціальні Wordlists. Я копіюю цю інформацію на слайд, прибираю слово, і далі ми з учнями можемо вивчити нові слова в контексті. Зручно, що є готові пояснення та приклади речень. Не потрібно шукати цю інформацію, а можна відразу нею користуватись.

Взагалі, підготовка починається з книги для вчителя. Я обов’язково переглядаю хід уроку, читаю додаткові ідеї та урок вже вимальовується в голові.

Ще один секрет – завжди пам’ятати про мету уроку. Наприклад, якщо нам потрібно прочитати текст і зрозуміти його суть, то всі завдання спрямовані саме на це: вивчити нові слова, розібрати запитання, обговорити назву, висловити своє ставлення тощо. Коли зрозуміла, що потрібно, щоб досягти мети, тоді вже думаю, які ресурси допоможуть обіграти вправу в режимі онлайн. Використання онлайн ігор лише для розваги не допоможе зацікавити учнів та досягти результатів. Логічність уроку, цікаві запитання, завдання, які відповідають рівню учнів – це інструменти, які допомагають тримати увагу учнів.

Важливо готувати інструкції до всіх завдань. Краще давати інструкції простою мовою, залишати схематичні малюнки, які допоможуть проілюструвати завдання і виконати декілька завдань разом. Гарно підготовлені інструкції справді рятують уроки. Я це запам’ятала ще з часів, коли проходила курс IH CYLT у 2014 році.

Чи можна  десь переглянути уроки?

Так. Ми зберігаємо всі записи тут. Тож, вчитель може обрати клас, рівень, тему та переглянути урок.

Як можна використати урок в навчальному процесі?

Варіантів багато.

Можна залучити учнів до трансляції, а потім обговорити те, що запам’яталось.

Деякі викладачі діляться зі мною світлинами, на яких учні всі разом виконують завдання, переглядаючи урок на дошці.

Учасникам трансляцій ми надсилаємо презентації та сторінки підручників. Вчитель може скористатись цим матеріалом, щоб провести урок з іншим класом за розкладом.

Якщо урок вже пройшов, вчитель так само може працювати з записом мого онлайн уроку.

Якщо можливості ділитися з учнями відео на уроці немає, то вчитель завжди може взяти для себе ідеї, що сподобались і зробити аналогічні завдання.

Чого більше на уроці розваг чи користі?

На мою думку, користі більше. Я не ставлю собі мету розважити учнів. Всі інтерактивні вправи та ігри потрібні для досягнення навчальної мети. Але я розумію, що емоційно забарвлений урок краще запам’ятається учням, тому намагаюсь тримати баланс між користю та цікавинками. Радію, що підручники Close-up містять і багато корисних завдань і приваблюють цікавою інформацією про все на світі.

Чи траплялись якісь цікаві, або кумедні моменти?

Звісно. Коли працюєш з дітьми, то можна завжди очікувати несподіванок.

Дуже подобається наш чат. Учні дуже швидко відгукуються на увагу, починають ще більше коментувати, та розбавляють повідомлення кумедними емоджі. Відчуваєш себе знову у класі.

У нас є постійні учні. Один з них, Назар, завжди ділиться дивовижними фактами про тварин або природні явища. Відразу розумієш, що підручники National Geographic Learning створені для таких учнів, які цікавляться навколишнім світом.

Коли на уроці були проблеми зі звуком, дуже сподобалась терплячість учнів. Вони давали поради в коментарях, як налагодити звук. Як справжні digital native, на таких уроках вони як у своїй стихії.

Ще запам’ятався лист від учня, який написав мені після уроку, що йому було дуже цікаво та запитав, коли будуть наступні уроки. Такі моменти надихають найбільше.

Де і як знайти інформацію, та коли наступний урок?

Ми повідомляємо про урок за тиждень до початку. Зазвичай, це середа. Публікуємо запрошення на сторінці Facebook https://www.facebook.com/NGLUkraine, а також на сайтах компанії “Лінгвіст” та National Geographic Learning Ukraine.  До речі, наступний урок вже в середу, 14 квітня. Запрошую всіх зареєструватись тут.