Методична стаття “5 вправ, що зацікавлять учнів”

Ми часто чуємо про небажання сучасних учнів навчатися. Пропонуємо подивимось на ситуацію з іншого боку і уявити себе підлітком, який навчається у школі.

Який я? Що мене цікавить? Чого я хочу?
  Чи можу я дійсно оцінити, наскільки мені в житті знадобиться знання англійської, якщо я ще досі не розумію, ким я хочу стати? Чи хочу я вивчити правила вживання і побудови Present Perfect? Я вже знаю достатньо, щоб зіграти в улюблену гру, а перекладач допоможе зрозуміти, про що співає улюблений виконавець.
Міркуємо далі та розуміємо, що погляди учня і вчителя на успішний урок не завжди збігаються. Ми прагнемо дати більше користі, тоді як підлітки прагнуть нових вражень. Для них важливо побачити користь від завдання зараз, а не через декілька років.
  Пропонуємо п’ять важливих аспектів, які зроблять завдання цікавими.

Зв’язок з реальним світом

Високоякісні фотографії та відео, які розповідають про світ та провокують запитання, тексти, які відкривають таємниці інших культур, або розповідають про новітні винаходи людства – все це дає змогу відчути, що на уроках ми отримуємо інструмент, що дозволяє дізнатись про світ більше. Саме такий контент присутній у підручниках Close-up 2nd ed, на основі якого ми підготували приклади вправ нижче. Зацікавити та здивувати учнів ще більше допоможе книга для вчителя, яка містить коротку довідкову інформацію про кожну фотографію та відео ролик.

 Комунікативна мета завдання

Побачити сенс у вправі учням допоможе чітка мета. Ми не виконуємо вправу заради вправи. Шукайте, як можна поєднати вправу і власний досвід учнів. Наприклад, після виконання вправи учні зможуть порівняти прочитану інформацію з власним досвідом, або скласти цікаве завдання для своїх однокласників.

Активна участь

Допоможіть учням стати активними дослідниками мови. Пропонуйте здогадуватись про правила, значення слів, передбачати, що буде далі у тексті. Така позиція дозволить учням відчути себе більш значущими, повірити у власні сили і, найголовніше, краще запам’ятати матеріал. Важлива умова – уникайте критики, учні мають відчувати безпечне середовище. У вищезгаданому підручнику практикується саме такий підхід: за допомогою певної послідовності запитань учні можуть самостійно сформулювати правило чи здогадатись про значення слів і виразів.

Можливість обрати спосіб виконання завдання, який подобається учню

Цей пункт подібний до попереднього, адже він також стосується активної участі. Хтось полюбляє працювати наодинці, а комусь важливо спілкуватись з однолітками. Деяким учням подобається виступати перед аудиторією, а хтось може логічно викладати свої думки у схемах. Дайте можливість учням проявити власну індивідуальність і виконати завдання тим способом, який дозволить продемонструвати кращий результат.

Чітка і зрозуміла інструкція, що необхідно зробити, а за необхідністю, ілюстрація кінцевого результату

Часто учні не можуть виконати завдання належним чином через те, що не зовсім розуміють, що саме вимагається. Те, що є очевидним для нас, може бути зовсім новою інформацією для учня. Особливо це стосується таких творчих завдань як проєкти, письмові роботи, підготовка усної відповіді. На прикладі завдань підручника Close-Up 2nd рівень B2 перегляньте, як логічно і послідовно учні готуються до написання статті. 

ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ

Пропонуємо вже готові розробки вправ для учнів різного віку. Завантажуйте роздатковий матеріал тут.

Вправа 1 (c.1-2, впр. Е)
“Unusual Animals”
Рівень: Elementary (A1+)
Вік учнів: 11-12 років
Задання: позначити на карті світу місце проживання незвичних тварин.
Підготуйте роздруківку мапи світу для кожної пари учнів.
Під час читання тексту учні позначають тварин на мапі. Таким чином ми перетворюємо звичне читання на завдання зі зрозумілою метою – текст допоможе знайти потрібну інформацію. 

Вправа 2 (c.3, video)
Fat Thursday 
Рівень: Pre-Intermediate (A2)
Вік учнів: 12-13 років
Завдання: підготувати запитання до відео
Повідомте учням назву відео «Fat Thursday». Дозвольте учням поміркувати, яку подію можна так назвати, розгляньте малюнки. Учні дивляться перші 15 секунд відео, а далі в парах складають запитання для коментатора. Кожна пара записує 5-7 запитань. Учні переглядають відео далі і відшукують відповіді на запитання. Додатково можна попросити учнів відшукати або вигадати інформацію на ті запитання, що залишились без відповіді.

Вправа 3 (c.4)
Parkour School
Рівень: Intermediate (B1)
Вік учнів: 13-14 років
Завдання: скласти правила перебування у школі паркуру

Після вивчення або повторення модальних дієслів попросіть учнів розглянути фотографію хлопців, що граються на вулиці. Поміркуйте разом з дітьми, якою мала б бути школа, де навчають таким вмінням. Далі учні у невеличких групах уявляють себе засновниками такої школи та прописують правила. Кожна група складає правила для різних ситуацій: як потрапити до школи паркуру, які правила поведінки під час занять, що мають знати та вміти учні після завершення такої школи. Попросіть групи поділитися своїми роботами з рештою класу.

Вправа 4 (c.5)
Can we stop natural disasters? (Project work)
Рівень: Intermediate + (B1+)
Вік учнів: 14-15 років
Завдання: зробити усне повідомлення за темою

Дайте учням можливість обрати шлях підготовки й виконання завдання. Запишіть ключове запитання на дошці. Далі, повідомте можливі варіанти підготовки:

  • Індивідуально підготувати коротку історію у жанрі фантастики, в якій головні герої подолали природний катаклізм.
  • У парах підготувати діалог, в якому журналіст спілкується з професором за темою.
  • У невеликій групі знайти в інтернеті інформацію про те, які зараз існують шляхи передбачення та захисту від природних катаклізмів, підготувати графічне зображення та коротку презентацію.

Для успішного завдання вчитель може підготувати більш детальні інструкції до кожного варіанту завдання.

Варіант 1
Write a short fantastic story “They stopped a great disaster”. Use the plan below.
Create 2 main characters. What are they like?
What type of disaster did they fight? How did it start?
Did they have some super powers? Did they use the latest technology? What exactly?
What happened after they won?

Варіант 2
Decide with your partner what type of disaster you are going to talk about. (hurricane, earthquake, famine, etc)
Student 1. You are a journalist. You are preparing for an interview with a famous explorer who invented a great way to predict and stop the disaster. Prepare 7-8 questions to find out what the way is, how everything started, how this way may help people.
Student 2. You’re an explorer who invented a great way to predict and stop the disaster. Think about the details of your invention: what it is, how everything started, how this way may help people.
Role play the dialogue with your partner. You may add some details. Be ready to present the final version.

Варіант 3
Find out the information how different countries fight against natural disasters. Prepare some infographics that will show your findings and prepare a short report.
Step 1. Each person in your group finds information about different disasters. Decide who researches earthquakes, floods, draughts etc.
Step 2. Share the information and choose three the most interesting facts.
Step 3. Take roles: one group will present infographics; another group will prepare a presentation.
Step 4. Give your presentation for your groupmates

Вправа 5 (c. 6, впр. С)
Collocations and Expressions
Рівень: Upper-Intermediate (B2)
Вік учнів: 15-16 років
Завдання: підготувати власні приклади із вивченими виразами

Учні у парах виконують завдання «С». Дозвольте учням виконати вправу самостійно, підкажіть, що іноді контекст речень допоможе зрозуміти відповідь. Після цієї вправи попросіть учнів записати визначення кожного виразу на окремих картках, перемішайте картки, роздайте їх у довільному порядку. Учні читають визначення, пригадують вирази та записують власні приклади.