Аудіювання в молодшій школі. Частина 2

Сім принципів для навчання аудіювання у молодшій школі

Сьогодні розглянемо, які принципи необхідно брати до уваги під час навчання аудіювання. Додатково пропонуємо завантажити сучасні пісні і вправи для роботи з вашими учнями.

1. Плануйте що і як будете казати англійською


Чому?
З перших уроків учитель є одним із джерел, які відкривають звучання англійської. Вчитель організовує роботу класу, дає завдання, інструкції та оцінку виконання завдань. Таке спілкування швидко стане звичним на уроці.
Як?
Продумайте, як підкріпити ту, чи іншу команду жестами або рухами. “Open your books.”, “Listen carefully.”, “Be quiet.”, “What is..?” – це декілька прикладів виразів, які доцільно подавати англійською вже з самого початку занять. Пам’ятайте про особливості молодших школярів – здатність концентруватись протягом невеликого проміжку часу.

2. Обирайте вправи та завдання, які відображають реальний світ


Чому?
Матеріали, які наближені до світу молодших школярів, допоможуть вчителю пробудити цікавість до навчання та побудувати середовище, де учні побачать, як мова використовується.
Як?
Для молодших школярів будуть цікавим пісні, загадки, документальні передачі, оголошення, мультфільми. Обираючи вправу для прослуховування, враховуйте наскільки вона наближена до світу ваших дітей.

3. Обирайте вправи та завдання, що сприяють розвитку


Чому?
Вправи достатнього рівня складності, не надто легкі і не надто складні, допоможуть побудувати внутрішню мотивацію до навчання.
Як?
Проаналізуйте, наскільки матеріали відповідають віку, інтересам та досвіду ваших учнів. Чи буде їм цікаво послухати про життя однолітків великого міста? Чи краще про догляд за домашніми улюбленцями? Можливо, їм будуть цікаві дитячі пісні або клас вже цікавиться популярними сучасними виконавцями.

4. Використовуйте різноманітні техніки, що допомагають зрозуміти почуте


Чому?
За даними чисельних досліджень підготовка до прослуховування займає велике місце в процесі навчання аудіювання. Ви допомагаєте учням налаштуватися на потрібну хвилю, пригадати, що вони знають з теми та які слова можуть почути. Важливим етапом буде і перевірка розуміння почутого.
Як?
Продумайте вправи для підготовки до аудіювання: наприклад, опис малюнку, відповіді на запитання. Визначте нові слова, що потрібно вивчити. Поміркуйте, що допоможе учням краще зрозуміти зміст: малюнки, жести або реальні предмети.

5. Перевіряйте розуміння за допомогою різноманітних вправ


Чому?
Вчителю важливо побачити реальну картину того, що розуміють учні під час аудіювання. Але молодшим школярам потрібне різноманіття технік. Нові типи завдань сприятимуть  всебічному розвитку.
Як?
Обирайте різні техніки перевірки розуміння. Адже можливі не тільки вербальні, але й невербальні варіанти: listen and act, listen and make a movement, listen and draw, listen and follow the map тощо. Завдання можуть розвивати креативність: listen and finish the story, listen and imagine the creature, listen and role-play тощо.

6. Перетворюйте аудіювання на активний процес


Чому?
Знову ж таки, повертаючись до об’єму уваги молодших учнів, наголошуємо, що важливо підготувати завдання для прослуховування тексту. Концентруючись на конкретній навчальній задачі, учні будуть більш уважними.
Як?
Уникайте прослуховування текстів тільки заради прослуховування. Вправи не обов’язково мають бути письмовими. Можна застосовувати і фізичну активність “Jump when you hear a colour”, “Clap if you do the same”, тощо. Не забувайте демонструвати активність перед тим, як учні почнуть виконувати її самостійно.

7. Формуйте мовну здогадку


Чому?
В реальному житті у нас не буде можливості підготуватися до сприйняття усної інформації, тому вміння не розгубитись і використати свій досвід та здогадку, щоб спілкування було успішним, – неодмінна умова навчання аудіювання.
Як?
В першій частині статті, ми говорили про те, як вчити учнів передбачати зміст повідомлення та використовувати знання з теми. Але це не всі стратегії, які нам знадобляться. 

  • Учні мають розуміти, коли доцільно звертати увагу на деталі, а коли нам потрібний загальний зміст. Наприклад, купуючи цукерки в магазині, нам потрібні будуть деталі: ціна, вага, назва. А коли ми слухаємо казку, тоді важливіше зрозуміти чого ця казка нас навчає.
  • Крім цього нам потрібно розвивати в учнях вміння здогадуватись про значення незнайомих слів з контексту, користуватись невербальними сигналами: інтонацією, передачею емоцій, виразами обличчя або жестами. Такі завдання можна перетворювати на ігри, коли учні в парах або у невеличких групах пробують здогадатись про значення нових слів, адже разом з друзями почуваєш себе безпечніше.

Користуючись вищезазначеними принципами, ми допоможемо всебічно розвинути вміння успішно сприймати інформацію на слух і відповідно реагувати на неї в різноманітних ситуаціях.

Пропонуємо завантажити приклади пісень та аудіювання з підручника Wonderful World, 2nd ed. для молодшої школи.